5/20/2015

deel 4 ➤ chiang mai, thailand

Deel 4 | Chiang Mai, Thailand

Na een paar dagen feesten in Bangkok, een maandje vakantie houden op twee prachtige eilanden, hebben we het gevoel dat onze reis nu pas echt begint. Een ontzettend lange reis naar het mooie noorden van Thailand.

De Treinreis naar Chaing Mai

De treinreis was geweldig, hoe verder we gingen hoe meer het gevoel van vrijheid werd aangewakkerd. Hier hadden we in ons slaapkamertje over gefantaseerd.. de pure landschappen, dwars door de bergen met een heerlijk muziekje op de gehele rit, met nummers als "Oh think twice, Its another day in paradise. We kwamen door de gezelligste dorpjes met de raarste plaatsnamen. We zagen inmens grote boedha's staan hoog in de bergen op de meest onmogelijke plekken. Aziaten die maar bleven poederen zodat hun huid wit zou worden, terwijl wij ons best doen om een bruin kleurtje te krijgen. Vaak zo hè, wat je niet hebt verlang je na..Heeft passenger daar ook niet een liedje over geschreven "Only miss the sun when it starts to snow, only know you love her when you let her go". De treinrit mocht wel voor eeuwig duren, wegdromend in de muziek en de mooie uitzichten. In de trein zitten was eigenlijk nog nooit zo leuk geweest. Ramen helemaal open en als er een andere trein naast je stond ging je vrolijk naar elkaar zwaaien en elkaar een prettige reis we diep in dromenland kwam er opeens een stemmetje langs 'Chiang Mai, Chiang Mai'. Best raar wakker worden na zo'n lange rit. Toch ben je na zo'n 40 uur reizen wel erg blij eindelijk op bestemming te zijn.

We hadden alvast gekeken naar de goedkoopste hostels. Bovenaan het lijstje stond Jaidii house. Omdat we om half 5 's nachts al aankwamen konden we nog niet inchecken. We werden door een taxi naar, jawel.. een MC Donalds gebracht (was namelijk 24/7 open). Hij vertelde dat 't hostel dichtbij was, en vanaf hier konden lopen. Eenmaal aangekomen in 'the old city', kwamen we al snel in een straatje aan vol met hostels en restaurantjes. Gelijk de goede straat te pakken dus! We zijn uiteindelijk terechtgekomen bij D.N. House. We hebben hier een eigen kamer inclusief badkamer.. heel erg luxe dus en dit voor 250 Bath (€3,30 p.p.). Grappig om te merken hoe snel je aan alles wend, voor een maand geleden hadden we dit waarschijnlijk een vies klein kamertje gevonden en nu vinden we het heel erg luxe!

Nightbazaar

Elke avond was er een grote Nightbazaar in Chiang Mai. Dit was erg gezellig, straten vol tentjes en kraampjes met de leukste spulletjes voor een zeer lage prijs, vooral het pingelen hebben we behoorlijk om gelachen en Ruud kreeg het uiteindelijk ook een klein beetje onder de knie. Vooral toen we terug dachten over het 'bril' incident; Ruud begon te pingelen bij een brillen standje, terwijl hij er nog niet eens uit was welke het nu moest worden.. vervolgens dook de marktkoopman van 500 Bath uiteindelijk naar 50 bath maar wij hadden op datzelfde moment de matten alweer opgerold en waren al vertrokken (de keuze op een bril was helaas niet gevallen). Je kon hier overal heerlijk en goedkoop eten en op elke hoek van de straat stond een gezellig bandje te spelen. We hebben hier wat avonden doorgebracht, lekker slenteren, biertjes halen in de supermarkt en lekker op straat genieten van live muziek.

Tempels

Met alleen al 38 tempels binnen de oude stadsmuren kun je er niet omheen. Op elke hoek van de straat staat hier een tempel, de een nog mooier als de ander.
Omdat we in Bangkok niet echt de tijd hebben gehad deze te bezichtigen i.v.m. het Songkran hebben we dit nu even ingehaald.

Blessed by a Thai monk

We hadden gelezen en gehoord dat je je door een monnik kan laten tatoeëren op de traditionele wijze. Een Sak Yant tattoo, dit is een heilig geometrisch ontwerp, dat beschermende krachten en verschillende zegeningen verschaft.

Honderden tempels hier in Chiang Mai maar geen een waar de monniken tatoeëren. De eigenaren van het hostel hadden we geïnformeerd en hun wisten er wel een, "It is far from here, far out off the city". Maar we hadden er wel wat voor over om dit op geheel tradiotionele wijze mee te maken. We konden er met een taxi heen zei de hosteleigenaar, dit kost alleen wel 900 Bath. We vonden dit wel behoorlijk veel dus hebben we langs de weg allerlei taxichauffeurs gevraagd wat we bij hun moesten betalen. Bij de meeste was het rond de 600 Bath, dit moesten we dan maar doen. Via via kwamen we ineens in aanraking met een man uit nederland die hier woont. Hij vertelde ons dat we het beste een Yellow Songthaew konden opzoeken (soort lijnbus voor de lokale bevolking). Deze taxi's rijden elke dag naar het zuiden en kost maar 20 Bath p.p. Het eerste stuk verliep allemaal prima, we werden bij het plaatsje San Patong zo'n 30 km verderop afgezet.

Eenmaal uitgestapt moesten we dus lopend verder, we hadden alleen geen idee waarheen. Iedereen wees ons een andere kant op, je hebt er zoveel tempels en de tempel welke wij moesten hebben lag zo afgelegen dat hier bijna nooit iemand kwam. We zagen een hele familie buiten zitten en zijn hierop afgelopen, Thaisen zijn zo ontzettend vriendelijk en willen je erg graag helpen. We konden er elke keer erg om lachen dat de hele familie hevig in discussie is (voor ons) waar wij heen moesten. Er werden allerlei routes voor ons uitgetekend en alles in het Thais erbij geschreven. (lekker duidelijk voor ons dus) na een half uurtje discussiëren waren ze eruit, ze hadden alles voor ons opgeschreven, weer een gele Songthaew aangehouden en ons hierin gezet (letterlijk en figuurlijk).

Na een tijdje door the middle of nowhere gereden te hebben kwamen we uit bij een klein tempeltje. Ik vroeg de chauffeur nog of hier normaal taxi's langsrijden i.v.m de terugweg, 'nonotaxihere'. Oke.. hoe gaan we hier straks weer wegkomen.. Achja dat zien we dan wel weer, eerst maar eens de zegening. Wel leuk dat de hele heenreis ons maar 140 Bath (paar euries) heeft gekost. Er stond een rij met plastic stoeltjes buiten, 1 oudere vrouw met waarschijnlijk haar dochter, 2 meiden van een jaar of 25 en een vrouw van ongeveer 40. Dit was dus blijkbaar een soort van rij? Maar dat kon niet voor het tatoeëren zijn want vrouwen tatoeërt hij niet(!).. alleen maar mannen (toch nog een gelukje voor Ruud). Ze zeiden dat het nog wel een paar uur kon duren voordat wij aan de beurt waren.

We waren vroeg vertrokken en hadden nog niks gegeten. We vroegen of we in de buurt ergens eten konden halen, "yes but you can't walk it is to far'. Hmm.. hoe gaan we dit doen, komt opeens dat thaise meisje/vrouw genaamd 'Ying' naar ons toegelopen (welke ons die hele dag uiteindelijk heel veel uit de brand heeft geholpen) Bliep Bliep, voordat we het wisten sprongen de deurtjes open van een spliksplinter nieuwe chevrolet.. (die airco deed z'n werk), 'ik ga ook even wat eten, rij maar mee' zei ze alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat je zo ff instapt bij een wildvreemde die je mee neemt om wat te gaan eten. Na een tijdje rijden kwamen we aan bij een oud vrouwtje waar we noodles konden gaan eten, het bleek een soort Noodle soup te zijn met van die rare smaakloze balletjes. Ying vond het blijkbaar erg leuk om met westerse mensen in contact te komen, ze maakte Selfies met ons erbij op en zette dit ergens op het social media.. "with my new friends". Ze stond erop om ons eten te betalen en we gingen terug naar de tempel.

Na een tijdje moesten we in een kleermakerszit gaan zitten op een groot kleed voor de monnik samen met wat anderen. (erg pijnlijk zo lang in de kleermakerzit, als we even anders gingen zitten werden we hier gelijk opgewezen). Alle vrouwen die voor ons aan de beurt waren werden spiritueel gezegend. De monnik zong allerlei liederen en pas voordat iedereen geweest was waren we uren verder. Ying had ons ditmaal weer geholpen, ze speelde als soort tolk, niet dat ze erg goed engels sprak maar de monnik sprak al helemaal geen woord engels. Ruud moest gaan zitten met zijn shirt uit, de monnik las hele teksten op en ging met een zwaard voor hem langs zwaaien. Na een heel tafereel aan tradities werd een grote metalen pin erbij gepakt. Hij kiest een tattoo voor je uit wat bij je past. Uiteindelijk kreeg Ruud de Gao Yord, Sak Yant tattoo. (leuke betekenis; zoek maar op google) Nadat de tattoo erop zat nog weer heel veel spiritueel gepreek. Desondanks dat we er tamelijke weinig van begrepen vonden we het allemaal erg indrukwekkend.

Oja.. hoe gaan we ook alweer terug, Ying liep naar ons toe "you can drive with me, I bring you to Chiang Mai" We hadden erg veel geluk deze dag, ons toch maar vasthouden aan het boeddhisme?

Inthakin Festival

Alweer een groot feest wat wij toevallig mee mochten maken. Het was de viering van de Brahmic origin, het festival duurt 8 dagen. De eerste dag stond in het teken van Flower Bowl Blessing. Alle Thaisen kopen potten vol bloemen en leggen dit bij de tempel neer. Overal om de tempel lagen bloemen met kaarsen en wierook. Straten vol Thais eten, gezellige traditionele muziekoptredens en er was een kermis met allerlei attracties. Het was als of je op een kermis in de jaren 70 liep, allerlei oude spelletjes en krakkemikigge attracties. Er hing een gezellige sfeer en we keken onze ogen uit.

Na 6 dagen Chiang Mai hebben we besloten verder te gaan. En wel na het mooie plaatsje Pai, dit is een klein dorpje in het noordwesten van Thailand. Er is hier een schitterende natuur en een relaxte sfeer. Daar hebben we erg veel zinin. We vertrekken zaterdagochtend met een klein busje voor 150 Bath pp (€3,90) naar Pai.