5/20/2015

deel 2 ➤ koh phangan, thailand

Deel 2 | Koh Phangan, Thailand

Daar zitten we dan klaar voor een lange rit van 12 uur. We hadden van een andere backpackster al gehoord dat er veel wordt gestolen in deze trein. Wanneer je aan het slapen bent slaan ze hun slag. Ze vertelde dat we onze waardevolle spullen het beste in de slaapzak konden opbergen, zo gezegd zo gedaan.

De nachttrein van Bangkok naar Surath Thani

We hadden twee bedden 1 boven en 1 beneden. We vonden het wel erg ongezellig om apart te slapen dus met z'n tweeën in 1 bed plus de waardevolle spullen in de slaapzak (heeeet) en onze backpacks half op bed. Onwijs comfortabel haha! Maar wat heerlijk wakker worden, half slapend door het raam kijkend naar het zonnetje die opkomt en overal palmbomen om ons heen. De mooie groene ongerepte Thaise natuur.

Al snel werden we via via de bus in geslingerd, een gepimpte reisbus wel te verstaan. Lekker proppen dat wel. Dit duurde al met al zo'n 90 minuten. Nou aangekomen op de pier nu rest ons alleen nog zo'n 2 uur op de boot. Al snel stonden we bovenop het dek en konden we heerlijk even wegdromen op zee, met een zeer verleidelijk briesje die ons richting het gewenste eiland stuurde. Dat uitzicht, die eilanden her en der verspreid, adembenemend. Een ansichtkaart zou er jaloers op zijn. Maar goed, we kwamen aan en werden vervolgens alweer meegesleurd in de Thaise hectiek. Zo leerden we ook gelijk de grote variant van de tuktuk kennen, waar de tassen gewoon, los, boven op dak lagen.. stuk voor stuk werden er mensen afgedropt en wij als laatste uiteindelijk ook na een helse rit bergopwaarts.

We hadden niks geboekt en geen idee waar we zouden gaan overnachten, we wilden wel zo snel mogelijk van die zware tassen af dus overal naar binnen lopen en vragen wat een overnachting kost. Helaas waren het niet helemaal de prijzen welke wij in gedachten hadden. Uiteindelijk kwamen we iemand tegen op een scooter hij wist een goedkoop hostel. Een slaapzaal voor 200 bath pp. Dit hebben we gedaan en de volgende dag maar opzoek gaan naar goedkopere hostels. De tas ging af, de zwemkleding ging aan op blote voetjes richting het strand en wauw.. de mooiste zee wat we ooit hadden gezien, helder blauw/groen water en een spierwit strand met her en der palmbomen en grote rotsblokken verspreidt.

Blue Dream

We kwamen er via internet achter dat we op het verkeerde stuk van het eiland zaten. Het 'full moon' gedeelte, wel een ge-wel-dig strand maar veelste toeristisch en vrij prijzig, zelfs in het 'laag seizoen'. We moesten op Baan Tai zijn, hier waren de meeste backpackers en de goedkopere hostels. De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Baan Tai en hebben het hostel Blue Dream gevonden. We konden hier overnachten op een slaapzaal met zo'n 20 bedden voor 900 bath voor 5 nachten. Dit is slechts 90 Bath per persoon per nacht en dat is zo'n 3(!) euro, mooi prijsje dus. Het was even wennen zo'n slaapzaal vol low budget reizigers, maar we hebben zoals je op de foto's kan zien er ons eigen paleisje van gemaakt. Op deze manier hadden we onze 'privacy' nog een beetje en is het al met al best aardig te doen.

De eerste dagen hadden we ons voorgenomen om even goed aan de zon te gaan wennen(hard werken), dus elke dag het strand op en afwisselend zonnebaden op de overheerlijke zandbanken, zo'n 50 meter op zee. Omdat wij niet het budget hebben om op een luxe resort op een ligbed te kruipen, hebben wij zo ons eigen resortje bijelkaar geraapt. Een in de bosjes gevonden parasol, beetje verroest en onder de rode mieren maar Tarzan Ruud heeft dit natuurlijk zo verholpen, even de parasol in de zee, met een grote kei de parasol in de grond slaan en klaar is kees. Oja, nu nog iets van een grote badhanddoek, hebben we natuurlijk niet bij ons in de backpack! dan maar stiekem de deken van het hostel meenemen.. kortom; niks te klagen en heerlijk vertoeven hier op Koh Phangan.

Het Scooter Avontuur

Het begon allemaal op een vroege woensdag ochtend, om 09:00 zouden we eruit gaan. Dit werd alweer snel 'n uurtje later. Het leek ons wel verstandig het scootertje te huren bij ons eigen hostel. Zo gezegd, zo gedaan. Nadat we de checklist doorgenomen hadden met de hostel eigenaar gingen we op pad, heerlijk vrij de weg op.. waar we maar heen wilden. We zijn eerst richting het noorden van het eiland gegaan, via het drukke stadje Thong Sala de bergen in, wat klimmen zeg af en toe kon onze speedfighter het niet trekken en was het stapvoets de berg op! Met bloedmooie uitzichten over stukjes zee, strand en bossen aan palmbomen maakte het lastig om op de weg te blijven letten.

Onze eerste stop was op het strand Ao Chaloklum, met ontzettend grote riffen maakt dit het duikerswalhalla van Ko Phangan. Jaa .. en verder op onze bolide. Er staan bordjes op de weg 'Paradise Waterfall', ja Ruud die wil ik zien! Na een half uur bordjes te hebben gevolgd komen we tenslotte uit bij het laatste paadje. Een pad stijl omhoog op een onverharde weg vol met gaten werd dit een bloedstollige rit naar de 'Paradise waterfall'. Helaas eenmaal aangekomen was er geen waterval. Er was al een lange tijd geen regen gevallen waardoor de waterval compleet droog stond. Alsnog was het een spannende rit haha:) We hadden op scooter niet door dat we inmiddels aan het wegbranden waren, waarschijnlijk door het veradelijke windje op de scooter. Onze hoofden gloeiden, aha daarom rijdt iedereen hier met een doek over zijn hoofd, dus snel iets uit de helmbak trekken om ons hoofd te beschermen.

Uiteindelijk, de tank weer volgegooid en via het zuiden naar het westen gegaan.. aardig wat kilometers weggereden in ieder geval. We kwamen aan bij het tweede strand wat we hebben bezocht Ao Thong Nai Pan Yai, vrij simpele benaming voor zo'n mooi strand. wink-emoticon Een zeer geslaagde dag, het eiland rondgeweest, alleen bottlebeach nog niet gehad.. dat is het enige wat ons hier nog te doen staat.
We hadden inmiddels onze draai gevonden op dit eiland. We zijn tien nachten in hetzelfde hostel verbleven, dit was ook wel even fijn. Niet constant tas in en uitpakken. 's Ochtends wandelend naar het supermarktje Seven eleven (wereldberoemd in Thailand) voor een ontbijtje. In de middag het strand op of iets anders wat we voor die dag hebben gepland of af en toe lekker helemaal niks. Elke avond heerlijk Thais eten voor 50 Bath (€1,40). Bij het hostel was ook vanalles te doen zo was er een klein speedsoccerveldje, elke avond even kapot gaan.

Bottle Beach

We waren erachter gekomen waarom we de eerste keer Bottle Beach niet konden vinden. Na 10 keer over verkeerd gereden te hebben hadden we dan toch eindelijk door dat een klein zandweggetje stijl naar beneden echt de 'enige' officiële weg is naar Bottle Beach. Het ligt zo afgelegen dat je er simpelweg niet via een verharde weg kan komen. Dus met de scooter het weggetje in wat bestond uit zand met diepe gleuven en boomstronken. Na een aantal kilometers kwamen we een bord tegen waar met koeieletters 'DANGER' opgeschreven stond. We konden niet verder met de scooter dus hebben we de laatste kilometers te voet afgelegd.

Onderweg kwamen we twee westerse vrouwen tegen. We waren eigenlijk wel kapot door de hitte en het steile zandpad midden door de jungle naar beneden. Zelfs onze oren moesten eraan geloven, wat een herrie door al die krekels! We vroegen hoe ver het nog was; 'One Kilometer, and prepare yourself for paradise', dat klonk ons als muziek in de oren. De vermoeidheid was ineens compleet weg en enthousiast liepen we door. Jaaa.. een bordje Bottle Beach, we zijn er. Een prachtig en kwetsbaar stukje aarde. Helder blauw water, een strand zo wit als sneeuw omringd door inmens groene hoge bergen. Toch binnen een korte periode alle mooie stukjes van het eiland gezien en onze missie met succes afgerond, op naar de volgende!

Tattoo Time

Als afsluiter hebben we a.s. dinsdag een afspraak staan voor een paar uur bij een tattoo artist hier op het eiland.. (foto's hiervan volgen)

Woensdag vertrekken we met de boot naar Koh Tao.